Nevoia de a compensa inconstient anumite lipsuri interne (nevoia de atentie, de afectiune)

Despartirile, divortul, pierderea locului de munca, lipsa aprecierilor din partea sefilor, a partenerului de cuplu sau a familiei pot crea senzatia de „gol” intern. De multe ori, traversarea acestor perioade din viata se soldeaza si cu scaderea stimei de sine, pierderea increderii in fortele proprii sau cu episoade depresive.
Persoanele in cauza prezinta sentimentul insecuritatii atat la nivel emotional cat si la nivel material si in mod inconstient au nevoie sa inmagazineze energie pentru evita sa simta aceste lipsuri. Mancarea devine in acest caz o hrana emotionala. Atunci cand apare nevoia de a manca in exces aceasta se datoreaza dorintei de a umple acest vid interior, pentru a ameliora senzatia de singuratate sau izolare.

Ce putem face inainte de a lua decizia sa incepem o cura de slabire?

Determinarea cauzei reale pentru care organismul acumuleaza tesut adipos. Aceasta cauza poate fi una medicala (dereglarile hormonale, de exemplu), genetica sau poate tine de comportament (sedentarismul). De mare folos este insa o discutie cu un psihoterapeut care poate delimita cu claritate si existenta unei cauze psihologice care odata identificata, face lucrurile mult mai simple. A tine regim si face exercitii fizice nu este suficient pentru ca trebuie sa conştientizam ce fapt emotional determina corpul sa acumuleze in greutate. Cel mai potrivit este sa insotim regimul de slabire cu sedintele de psihoterapie pentru ca astfel putem renunta mai usor la convingerile limitative.

Odihna suficienta. Poate parea ciudat dar intre lipsa de somn si acumularea de tesut adipos exisat o stransa legatura. Cand nu dormim suficient in fiecare noapte, mecanismele de stocare a grasimii functioneaza mai bine. Nivelul scazut de energie pe care il atribuim unei cure de slabire, poate fi cauzat de fapt de lipsa de somn.

Un secret mic cu efecte mari: planificarea meselor pe parcursul zilei. Indiferent cat de grabiti am fi, niciodata nu ar trebui sa sarim peste cea mai importanta masa a zilei: micul dejun. Este dovedit stiintific faptul ca că persoanele care servesc în mod regulat micul dejun au mai multa energie, o dispozitie mult mai buna si o predispozitie mai mica la a rontai pe parcursul zilei. Daca vrem sa slabim, ar trebui sa incepem cu a lua micul dejun. Un alt factor de stres poate fi lipsa timpului pentru masa pe parcursul zilei. Asteptam astfel cu nerabdarea seara cand ne putem delecta in voie cu o cina copioasa si de multe ori putem fi tentati sa mancam mult mai mult decat ar fi nevoie.

Concentarea doar asupra mancarii. Din cauza lipsei de timp sau pentru a face masa mai placuta putem fi tentati adesea sa mancam la birou in fata monitorului, in fata televizorului sau butonand telefonul. Actul mancarii nu este astfel constientizat de catre creier – preocupat cu procesarea altor informatii si astfel ne putem surprinde, la scurt timp dupa luarea mesei, ca apare din nou sentimentul de foame.

Bulimia si anorexia nervoasa sunt comportamente asociate in general cu o perceptie distorsionata a imaginii corpului (prea gras) si cu teama constanta de a nu acumula kilograme in plus. Astfel de comportamente sunt in general asociate cu diete foarte restrictive dar si cu comportamente compensatorii:
– senzatia continua de pierdere a controlului asupra greutatii corporale
– abuzul de diuretice (ceaiuri, medicamente), laxative, infometare, varsatura auto-indusa
– supunerea la exercitii fizice dificile
– verificarea compulsiva a greutatii corporale

Articol de Monica Dinulescu (Burcea)

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *